Hámori Ildikó –
Jászai Mari-díjas magyar színésznő, szinkronszínész
„Hámori Ildikó Jászai Mari-díjas magyar színésznő, szinkronszínész, A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze és Kiváló Művésze, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.” – írja a wikipédia, de ha nem írná, akkor is tudnánk, hogy kicsoda, hiszen felsorolhatatlanul sok színdarabban, filmben játszott, és szinkronizálásai során számos világsztárnak adta a hangját. Igazi sztár, akinek nincsenek sztárallűrjei, aki a legjobb értelemben vett „normális ember”, és aki azt mondja, hogy pont úgy él, mint bárki más.
Hogy él hazánk egyik legismertebb színésznője?
Esti színésznő vagyok. Vannak a nappali, és vannak az esti színésznők. Én este héttől tízig játszom a színpadon, előtte és utána azonban épp olyan életet élek, mint bárki más. Reggel felkelek, megcsinálom azokat a feladatokat, amit minden asszony, mielőtt elindul otthonról, aztán megyek csak a dolgomra. Este pedig, az előadás után, már ülök is az autómba, és jövök haza Budakalászra. Szeretek itt élni. Amint elhagyom a Budapest táblát, már érzem, hogy más világ vesz körül. Itt jó a levegő, nincs tömeg, este kifejezetten kevesen vannak az utcákon. Ha az időjárás engedi, még télen is kiülünk a teraszra levegőzni, és szívesen teszünk a férjemmel hatalmas sétákat.
Anya, nagymama, feleség és színésznő vagy. Rengeteg elfoglaltságod van, hogyan tudsz egyensúlyt tartani?
Elsősorban anya, nagymama és feleség vagyok. Ugyanakkor a hivatásom is nagyon fontos a számomra, így aztán a sorrend néha felborul. Ha egy új darabot próbálunk, természetesen azzal töltöm a legtöbb időt, de persze ez nem jelenti azt, hogy kevésbé lennének fontosak a szeretteim. Ilyenkor más az időbeosztás.
Szinetár Miklós (Kossuth-díjas rendező, az Operaház volt igazgatója, szerk.) feleségeként is önálló karriert futottál be.Hámori Ildikó nevét mindenki ismeri Magyarországon, legyen bár 5, vagy 105 éves. Azt gondolná az ember, hogy sosem kellett kompromisszumot kötnöd, és mint sok sztárcsaládban, olykor visszalépned a háttérbe. Én például nem emlékszem olyan időszakra, amikor nem szerepeltél filmen, vagy a színpadon.
Időnként pedig visszaléptem, de így találtam természetesnek. És nem is rohantam vissza a színpadra, megpróbáltam kiélvezni a gyest. Felhőtlen, boldog három évet töltöttem otthon a kicsi lányommal. (Szinetár Dóra, szerk.) A mai színházi és gazdasági körülmények között, ezt sajnos kevesen engedhetik meg maguknak. Számtalan színdarabban és filmben játszottál.
Mi a véleményed a mai színházi, filmes, tévés viszonyokról?
Manapság sajnos ritkábbak az igazán gondolatébresztő darabok, és filmek. Magyar film, tévéjáték alig készül, a tévéműsorok nagy része értelem nélküli ostobaság, amelyekben felszólításra nevet, tapsol a nézőközönség, a tévénéző pedig elhiszi, hogy valóban vicces, vagy szellemes műsort lát. A színházak műsorpolitikája egyre inkább a könnyű, zenés, „bulvár” darabok felé tolódik, háttérbe kényszerül a dráma, a színmű. Színészi pályám első 30 évében szinte csak ilyen művekben játszottam: Szophoklészt (Antigoné), Graham Greene-t (Komédiások), Katona Józsefet (Bánk Bán: Gertrudis), Babitsot (Laodameia), Bornemisszát (Magyar Elektra: Klütaimnésztra), Szabó Magdát (Régi módi történet: Rickl Mária), Racine-t (Phedra), sok-sok kortárs szerzőt, és még sorolhatnám.
Hogyan pihened ki magad?
Nagyrészt ugyanolyan életet élek, mint bárki más. Számomra a legjobb pihenés, ha otthon vagyok, kertészkedek, vagy főzök. Szeretem a kertemet, szívesen teszek-veszek benne, és a főzés is kikapcsol. Imádunk utazni, nemcsak külföldön, Magyarországon is. Azt szoktuk mondani, hogy a hobbikertem az ország. És olvasni, olvasni, olvasni.
Mit teszel azért, hogy a bőröd az erős színpadi festéstől, az igénybevételtől ne menjen tönkre?
Például azt, hogy a színpadon kívül egyáltalán nem viselek sminket. Ahogy mondtam, én esti színésznő vagyok, csak a színpadra festem magam, a magánéletben nem. Engem nem zavar, hogy smink nélkül látnak a közértben, vagy az utcán, ilyen vagyok, akkor nem a színésznőt, hanem az embert látják. Természetesen előfordul, hogy olyan helyre megyek, ahol elengedhetetlen egy könnyű smink, akkor kivételt teszek. Emellett sajnos minden nő életében eljön az az idő, amikor a gravitáció megpróbál károkat tenni az ember arcán. Ez ellen Bárányos Zsuzsával vettük fel a harcot, aki Facelifting eljárást alkalmaz rajtam. A kezelés egy izomtorna, melynek során az izmokat meghatározott sorrendben, meghatározott ideig mozgatja. Ezáltal tulajdonképpen megemeli az arc azon részeit, melyek a föld felé kívánkoznak, és a ráncok mélységét is jelentősen csökkenti. A legjobb az, hogy sebészi beavatkozás nélkül fiatalítja, frissíti a bőrömet Zsuzsa, az eredmény pedig nagyon hamar látszik.
Miben láthat a közönség mostanában?
A Magyar Színházban Maros András Gyanús mozgások című darabjában, mely egy anya és a fia történetén keresztül mutatja meg, hová vezet a megnemértés, az egymásra figyelés hiánya, az érzelmek elhallgatása. Márai Sándor Kaland című művében is játszom. Ez a darab Márai Sándor egyetlen eredetileg is színpadra írt műve. Már túl vagyunk a 150. előadáson, 10 éve van műsoron.
Szerző: R. Kelényi Angelika